Traditie van wijsheid en geest

Ik ben er steeds meer van overtuigd dat het mijn taak is iets te verhelderen van de traditie die in mij leeft en waarin ik leef: de traditie van wijsheid en geest die je kunt vinden in het westerse christendom, maar ook in de orthodoxe kerk, en ook, minstens op analoge wijze in Azië en in de islam.

Conjectures of a Guilty Bystander blz.194

Gebed

We moeten voor ons gebed een nieuwe taal creëren. En deze nieuwe gebedstaal moet voortvloeien uit iets wat onze verschillende tradities overstijgt en voortkomt uit de nabijheid van de liefde, bewust van het feit dat de liefde ons verenigt, ondanks reële verschillen en reële gevoelige twistpunten.

Asian Journal blz 318

 

Gebed

In het meditatieve gebed denk en spreek je niet alleen met je geest en je lippen, maar in zekere zin met je hele wezen. Gebed is dan niet alleen maar een formule van woorden of een serie verlangens die in ons hart opwellen. Het is de oriëntatie van ons hele lichaam, onze geest en ons hart op God in stilte, aandacht en aanbidding. Elk goed meditatief gebed is een bekering van ons hele zelf naar God.
Thoughts in Solitude blz 48

één

Alleen wanneer we onszelf in onze ware menselijke context zien, als leden van een ras dat bedoeld is om één organisme en “één lichaam” te zijn, zullen we het positieve belang beginnen te begrijpen, niet alleen van de successen, maar ook van de mislukkingen en ongelukken in ons leven. Mijn successen zijn niet de mijne. De weg naar hen werd door anderen voorbereid. De vrucht van mijn arbeid is niet de mijne: want ik bereid de weg voor de prestaties van een ander. . . .

Thomas Merton, No Man Is an Island (Garden City, NY: Image Books, 1955, 1967), 16–17.