De tragedie van onze tijd is dus niet zozeer de boosaardigheid van de
slechteriken, maar de onbeholpen doelloosheid van de beste intenties
van “de goeden”.
Vrede in het na-christelijk tijdperk blz.140
We moeten erkennen dat de geest van individualisme en verwarring ons
heeft gereduceerd tot een ethiek van “ieder voor zich, en redde wie zich
redden kan”. Deze ethiek, helaas soms geheiligd met christelijke formules,
is niets anders dan de wereldse ethiek van de welvarende samenleving,
gebaseerd op het onjuiste uitgangspunt dat, als iedereen maar geld verdient
voor zichzelf, het algemeen welzijn automatisch zal volgen op basis van de
werking van economische wetten.
Vrede in het na-christelijk tijdperk blz.130
In plaats van te beminnen wat je voor vrede aanziet, moet je dus de anderen en vooral God beminnen. En in plaats van mensen te haten die je voor oorlogszuchtig houdt, moet je de begeerte en de wanorde in je eigen ziel haten, zij zijn het immers die oorlog veroorzaken. Als je de vrede bemint, moet je het onrecht, de tirannie, de hebzucht haten, maar haat ze in jezelf, niet in de anderen.
Zaden van contemplatie / New Seeds of Contemplation blz 90
Nieuwsbrief Mei is verschenen !
Ook de nieuwsbrief ontvangen? Klik hier.
God zelf woont in ons en wij in Hem. Wij zijn Zijn nieuwe paradijs. En midden in dit paradijs staat Christus zelf, de boom van het leven… Wij, in de wereld, zijn Christusdragers en tempels van de Heilige Geest, want onze zielen zijn vol van Zijn genade.
New Man blz.161
Nieuwsbrief Mei is verschenen !
Ook de nieuwsbrief ontvangen? Klik hier.